A Széchenyi István Egyetem önálló kutatási egységeként működő Járműipari Kutatóközpontban több különböző kutató munkacsoport is tevékenykedik a SZTAKI-val együttműködésben. Cikksorozatunk hatodik részében a csapat vezeték nélküli kommunikációért felelős munkacsoport-vezetővel, Drotár Istvánnal beszélgettünk arról, miként lehet hasznára az autonóm járműveknek az 5G és a klasszikus adatátviteli technika.
2020. december 18. – Czeiner-Szücs Anita, fotók: Májer Csaba József
Akik követték sorozatunkat, azok számára már biztosan kezd kirajzolódni, hogy a Járműipari Kutatóközpont munkacsoportjainak egységei ugyan különböző területeken, de egymást támogatva, egy célért dolgoznak. Nincs ez másként Drotár István vezeték nélküli kommunikációért felelős héttagú csapatával sem, akiknek kutatásai szó szerint és szimbolikusan is kapcsolódnak a központ minden munkacsoportjához.
„Az autonóm járművekben rengeteg eszköz található: szenzorok, lidarok, képfeldolgozók, kamerák, adatrögzítők, vezetés- és élménytámogató rendszerek. Ezeknek a száma folyamatosan növekszik, ám a sok eszköz közötti kommunikáció egyre zavarosabb lehet. A mi feladatunk az, hogy a kommunikációt a létező csatornákon, minden eszköz között stabilan tartsuk, hogy erre minden helyzetben lehessen számítani. Azért fontos garantálni a megbízható és zavartalan kommunikációt, mert e nélkül nem lehet biztonságosan forgalomba hozni az autonóm járműveket. Mindennek a vezeték nélküli kommunikációs rendszer, a megfelelő hálózat kialakítása az alapja” – mutatott rá Drotár István, aki egyben a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője is.
Mint mondja, csapatával kutatási rést találtak, ugyanis az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésének kulcskérdése meglátása szerint a zavarmenetes kommunikáció, ezzel a munkacsoportjuk unikálisan foglalkozik.
Emlékeztetett: jelenleg minden a gépjárműben történik, még az adatok feldolgozása is, e terület eredményességének azonban így határt szabnak az autó méretei. „Azonban ma már a csúcstechnológia 5G alapú, ezen a hálózaton keresztül pedig tudjuk, hogy kvázi késleltetés nélkül lehetséges az adatátvitel. Miért is ne használnánk ki? Munkacsoportunk azt mondja, hogy minden olyan adatot, amit a jármű gyűjt, küldje el az 5G hálózaton. Ezeket a jelenleginél sokkal nagyobb számítási kapacitással dolgozzák fel a járművön kívül található gépek, s ez után vissza is küldik. Így hely, költség, erőforrás, energia, súly spórolható meg úgy, hogy a feldolgozási gyorsaság ugyanaz marad, mintha a járműben történne a folyamat” – foglalta össze kutatásuk egyik fontos felismerését a szakember, aki egy másik érdekességet is elárult.
Drotár István munkacsoportja ugyanis – építve a győri egyetem meghatározó távközlési múltjára, illetve kutatási eredményeire – arra a felismerésre jutott, hogy az adatátvitel a klasszikus rádió adó-vevőn keresztül biztonságosan, hibátlanul működik.
„Mi azt látjuk, hogy a ma felkapott érzékelési technikák közül sok a kommunikáció szempontjából nélkülözhető mindamellett, hogy ezeknek természetesen megvan a szerepük, ahol verhetetlenül teljesítenek. Viszont azzal előttünk eddig senki sem foglalkozott, hogy a klasszikus adatátviteli technikának is megvan a helye ebben a rendszerben. Gyors, olcsó, kis helyen elfér, és csak egy kis körültekintést igényel. Ehhez kapcsolódik a másik feladatunk: olyan kis szerkezeteket építünk és fejlesztünk, ami rádiófrekvenciás alapon működik. Képzeljük el, hogy van egy stoptábla, aminek a hátuljára beleépítünk egy akkumulátorról, napelemmel működő szerkezetet, ami érzéketlen az időjárási viszonyokra, a napszakokra és emellett dedikált, interferenciamentes csatornán folyamatosan üzeni magáról, hogy hol van, és hogy ő egy stoptábla, a gépjármű pedig ezt a jelet egyfolytában veszi: közeledek egy stoptáblához. Van ennél tisztább csatorna?” – vetette fel a kutató, aki szerint a győri tudásbázisra építve olyan egyedülálló rendszert fejlesztenek, amelyet valós időben távolról is lehet majd vezérelni.
Jelentkezzen a munkacsoportba!
Drotár István és munkacsoportja a ddc@sze.hu címen várja minden érdeklődő hallgató és oktató jelentkezését.
Forrás: https://uni.sze.hu/hirek-1/rajtuk-is-mulik-a-jovo-biztonsaga