Hírek

Sajtóközlemény

Intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi fejlesztése

2022.05.16.

A projekt a KLS-2000 Ipari és Kereskedelmi Kft. által valósul meg a Széchenyi Terv Plusz program, ezen belül a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében. A KLS-2000 Kft. által elnyert vissza nem térítendő támogatási összeg 199,76 millió Ft, amely európai uniós támogatás. A projekt 2,5 év alatt valósul meg Vecsésen. Várható befejezés: 2024.10.31.

A projekt célja egy olyan intelligens elektromos, ember-gép együttműködést megvalósító, rásegítő hajtás fejlesztése, amellyel a gyártórendszerekben használatos nagy tömegű komissiózó kocsikkal energiahatékony, ergonomikus és biztonságos anyagmozgatást lehet megvalósítani. Az európai autógyárakban telephelyenként akár több száz (gyármérettől függően akár több ezer) olyan terület van, ahol nagy tömegű komissiózó kocsikkal történik az áruk begyűjtése és leadása a gyártórendszer megfelelő pontjain. Ezeket a kocsikat a komissiózó zóna és a gyártósorok között általában elektromos (vagy más módon hajtott) targoncákkal vontatják, igény szerint egyszerre, többet is összekapcsolva. A targoncás vontatmánnyal általában 200-1000 méter távolságban történik a mozgatás és az árukiszedési célállomás közelében lekapcsolják a komissiózó kocsikat, ahonnan egyenként kézi erővel történik a pontos célba juttatás. A komissiózó kocsik össztömege a termékek tömegétől, darabszámától és természetesen a kocsi alapszerkezetétől függően átlagosan 1000-1100 kg, de tapasztalataink szerint, nehezebb áruk/termékek esetén az 1500 kg-ot is elérik. Ezeket a kocsikat 100-150 m távolságban a logisztikai hatékonyság miatt kell egyenként, kézi erővel mozgatni, ami gyakorlatilag csak erősebb, esetlegesen többanyagmozgató munkás segítségével történik. Piackutatásunk során kiderült, hogy komissiózó kocsik utólagos szervohajtására az elektromos targonca gyártók, illetve az elektromos hajtásrendszerek gyártói csak korlátozott módon igyekeztek megoldást adni. Jelen piaci megoldásoknál a komissiózó kocsik kézi mozgatási funkcióját minimális átalakítással, egy egyszerű ötödik, elektromosan hajtott kerék beépítésével oldják meg, ami különböző hajtásdinamikai és energetikai problémákat okoz. Az előbbiekben megfogalmazott problémára egy új, innovatív módon vezérelhető differenciál hajtáslánc fejlesztésével kívánunk válaszolni, amely kiküszöböli a piacon elérhető szervohajtások erős kompromisszumait, hátrányait. A fejlesztendő rendszer több olyan új megoldást tartalmaz, amely az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is jelentős mértékben javítja, illetve olyan új funkcióknak enged teret, amelyek illeszkednek az ipar 4.0 (és a majdani ipar 5.0) gyártástechnológiai trendekhez. A kutatási feladat az ember-gép együttműködésének intelligens, tanulékony módon szabályozható rendszerének megoldásából adódik, mivel a teljes mozgatást monitorozva, komplett gyártósor, gyár szinten lehetséges a folyamatoptimalizálás tervezése és későbbi további automatizáló beruházások pontos tervezése. Termék szinten az irányító rendszer opcionális kommunikációs funkciói között szerepel a távvezérlés, a digitális összekapcsolhatóság a vontató targoncával, más komissiózó kocsikkal, illetve az irányító személlyel (megoldódik a jogosultság kezelése). A gyártás Big Data rendszerének adattáplálása kiegészül a komissiózó kocsik monitorozásával, a valós idejű nyomkövetéssel, valamint az ütemezésnél kiemelkedően fontos előrejelzés lehetőségével.

További információ kérhető:

Lukacsics János

elérhetőség (+36 30 951 7551, e-mail: info@kls.hu)