Hírek

SZEnergy Team: újabb címvédésre készül a Széchenyi István Egyetem elektromos autót fejlesztő hallgatói csapata

A Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt években egymás után háromszor nyerte meg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, ráadásul minden alkalommal világcsúccsal. Az újabb diadalra készülő fiatalok a napokban mutatták be idei autójukat, amellyel a héten Lengyelországban sorra kerülő megmérettetésen állnak rajthoz.

A Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata 2022 óta háromszor nyerte meg világrekorddal a Shell Eco-marathon európai futamának energiahatékonysági versenyét városi kisautó kategóriában. A győri hallgatók az előző idényben 309 km/kWh-s eredményt értek el ebben a számban. Ez azt jelenti, hogy egy 100 wattos izzó tízórányi használatának megfelelő energiával 309 kilométer megtételére volt képes járművük, 41 kilométerrel többre, mint a második helyezett Toulouse-i Egyetemé. A SZEnergy Team ezenkívül az önvezető versenyen sorozatban másodszor diadalmaskodott, és olyan rangos intézményeket előzött meg, mint a Milánói vagy a Müncheni Műszaki Egyetem. Céljuk ezúttal is a címvédés mindkét számban.

A csapat a napokban mutatta be legújabb fejlesztéseit a nyilvánosság számára. Dr. Friedler Ferenc professzor, az intézmény rektora, tudományos elnökhelyettese a program megnyitóján kiemelte: az egyetem olyan feltételeket biztosít, amelyek lehetővé teszik, hogy a hallgatók a lehető legsikeresebbek legyenek pályájukon és elérjék céljaikat. Hozzátette, a SZEnergy kiemelkedő eredménye mindemellett a páratlan csapatmunkában rejlik. „Nagy előnyük, hogy tagjaik révén nemcsak a mérnöki, de számos más tudományág is képviselteti magát, építve egyetemünk tizenegy tudományterületet felölelő, multidiszciplináris tudására” – fogalmazott. Mint mondta, a győri hallgatók nemcsak megterveztek egy kitűnő járművet, hanem az elvégzett szimulációkkal a lehető legjobbra csiszolták annak teljesítményét. Rámutatott, különleges értéket jelent a csapatként elért sikerük, hiszen fejlesztőként diplomaszerzésüket követően is másokkal együtt dolgozva tudnak majd igazán eredményesek lenni.

A SZEnergy Team tagjai az új autóval. (Fotó: Korinek Bettina)
A SZEnergy Team tagjai az új autóval. (Fotó: Korinek Bettina)

A SZEnergy Team csapatvezetője, Für Balázs kifejtette, négy részlegben dolgoznak a folyamatokon. „Gépészeti részlegünk elsősorban a különböző járműszerkezetek tervezésével és fejlesztésével, valamint ezek gyártásával és összeszerelésével foglalkozik. Elektronikai részlegünk a teljes mértékben saját fejlesztésű elektronikai rendszerünkért, míg autonóm járművek részlegünk az autó önvezető funkcióiért felelős. Marketing- és menedzsmentrészlegünk pedig egybefogja csapatunkat, grafikai tervezést, rendezvényszervezést, közösségimédia-menedzselést és szponzorációs kapcsolattartást végez” – sorolta.

Für Balázs, a SZEnergy Team csapatvezetője (Fotó: Miklós Balázs)
Für Balázs, a SZEnergy Team csapatvezetője (Fotó: Miklós Balázs)

Az idei Shell Eco-marathont a lengyelországi Kamień Śląski-ban, a Silesia Ringen rendezik. „A gépátvételt követően hat próbálkozásunk lesz arra, hogy a lehető legjobb energiamérleget állítsuk fel a pályán. Az autonóm kategóriában három feladatot kell majd teljesítenünk: egy autonóm vezetési és egy akadályelkerülési szakaszt, valamint egy parkolási manővert. Ezt követi az üzleti prezentáció, amelyen a technológia megvalósíthatóságát kell bemutatni” – osztotta meg a csapatvezető a verseny menetrendjét a résztvevőkkel.

Sándor Dávid gépészeti részlegvezető bemutatta a SZEmission elnevezésű versenyautón megvalósult fejlesztéseket, amelyek közül az egyik legfontosabb az első futómű újratervezése volt a jobb állíthatóság és szerelhetőség érdekében. Sok más mellett a jármű teljes fékrendszerét is felülvizsgálták a jobb fékerőelosztás miatt. „Az elektronikai részlegünkkel együttműködve megalkottunk egy új kormányt, amelyen a gombpozíciókat is újragondoltuk, és ergonomikusabb formatervvel rukkoltunk elő” – ismertette.

„A kormányra egy új nyomtatott áramkör is került, amelynek segítségével a pilóta akár menet közben tud az autó beállításain változtatni. Egy gomb segítségével a rádiókommunikációt egyszerűsítettük, és újraterveztük a teljes kábelezésünket, amellyel jelentős súlycsökkentést is elértünk” – részletezte Tímár András, az elektronikai részleg vezetője. Kiemelte, lehetőségük nyílt arra is, hogy a fejlesztéseiket a Bosch budapesti székhelyén teszteljék, és nagyon jó értékeket kaptak.

A Forma–1es autókat idézi a SZEnergy Team idei autójának kormánya. (Fotó: Korinek Bettina)
A Forma–1es autókat idézi a SZEnergy Team idei autójának kormánya. (Fotó: Korinek Bettina)

Halir Szabolcs az autonóm részleg munkáját foglalta össze. Bemutatta annak a grafikai felületnek a megújítását, amit a pilóták látnak az autóban ülve. A hallgató több szoftveres fejlesztést is ismertetett, amelyek által többek közt az akadályelkerülés vagy épp a parkolás is precízebbé vált. Bartha Biborka, a marketingrészleg vezetője elmondta, az elmúlt időszakban a csapat népszerűségére, szakmai hitelességének és partnerkapcsolatainak erősítésére összpontosítottak. Ennek érdekében fejlesztették honlapjukat, és a közösségi médiában is aktívak voltak. Hangsúlyozta: a 2025-ös év különleges számukra, hiszen fennállásunk huszadik évfordulóját ünneplik, ráadásul a Shell Eco-marathont negyvenedik alkalommal rendezik meg.

A program fénypontjaként leleplezték az új járművet, amely a kerek évforduló alkalmából nemcsak belülről, de kívülről is megújult. (Fotó: Miklós Balázs)
A program fénypontjaként leleplezték az új járművet, amely a kerek évforduló alkalmából nemcsak belülről, de kívülről is megújult. (Fotó: Miklós Balázs)

Forrás: https://uni.sze.hu/post/szenergy-team-újabb-címvédésre-készül-a-széchenyi-istván-egyetem-elektromos-autót-fejlesztő-hallgat