Hírek

Drónkutatás a Széchenyi-egyetemen: Előfutár drón végső bemutatója a IV. ZalaZONE Innovációs Napon

Időben elkészült az előfutár drón fejlesztés a 2022. szeptember 30.-ai végső bemutatóra!

Az „Innovatív járműipari tesztelési és vizsgálati kompetenciák fejlesztése a nyugat-magyarországi régióban a zalaegerszegi Járműipari Tesztpálya infrastruktúrájára támaszkodva GINOP-2.3.4-15-2020-00009” projekt keretén belül az FT2 „Autonóm földközeli légi megoldások” alprojekt Széchenyi Egyetemen futó szakasza során – együttműködésben az ELKH SZTAKI-val – bő egy héttel a MABISZ Biztonság Hete keretében készült bemutató felvétel után az előfutár drón végső bemutatása is megtörtént a IV. ZalaZONE Innovációs Napon.

2022 szeptember 30.-án délután a turnusokban érkező közönségnek összesen hat alkalommal került bemutatásra a ZalaZONE Smart City moduljában az előfutár drón fejlesztés.

A kutatást a vonuló készenléti egységek azon sajnálatos balesetei motiválták, amikor a forgalmi helyzetről kapott részletesebb információval a baleset megelőzhető lett volna.


Szomorú példa erre az idén májusi csepeli mentőbaleset, mely bejárta a magyar sajtót. A kutatók legjobb tudomása szerint a világon egyedülálló előfutár drón fejlesztés célja, hogy a vonuló készenléti egységet (mentő, tűzoltó, rendőrautó) egy kamerával ellátott drón kísérje a levegőben lehetőleg az egység előtt haladva. Így előre beláthatóvá válnak a sofőr
elől takart területek és az onnan érkező veszélyekre a sofőr figyelmeztethető.


A bemutatott megoldás GPS vevőt és WiFi modult rögzít a saját járműre, és azt így a kamerával felszerelt drón a kapott pozíció adatok alapján autonóm módon képes követni. Az autonóm követést saját fejlesztésű, az útvonal adatokat is felhasználó robotpilóta oldja meg.
A másik jármű pozíciója azonban a rendszer számára ismeretlen, csak a kamera kép alapján becsülhető.

A demonstráció három városi szituációt tartalmazott:

-a másik jármű lassan közelít és időben megáll

-a másik jármű gyorsan közeledik és az utolsó pillanatban áll meg

-a másik jármű nem áll meg

A fedélzeti videón látható, hogy első esetben veszélytelennek (zöldre színezett pálya), a második és harmadikban azonban veszélyesnek (pirosra színezett pálya) minősíti a rendszer a másik járművet. A videó végén az is látható, hogy miután elénk kerül a másik jármű, onnantól veszélytelen besorolást kap. A kék mindig a saját jármű pályáját jelöli, mely a mért
GPS pozíció alapján a képen beazonosítható.